مردم فراه از وخامت اوضاع امنیتی نگران اند
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

No details available

 

مردم فراه از وخامت اوضاع امنیتی نگران اند

شهرفراه (پژواک،٢٨ جوزا٩١): شمارى از تاجران و فعالان جامعۀ مدنی ولایت فراه، از فعالیت مخالفان مسلح و وخيم بودن اوضاع امنیتی ابرازنگرانى کرده ميگويند که در صورت ادامۀ اين وضعيت، سرمايه گذارى نکرده و فراه را ترک خواهند نمود.

مسوولان محلى فراه، افزایش فعالیت طالبان را می پذیرند؛ اما دلیلش را دست اندازی استخبارات کشورهاى همسايه میدانند.

این نگرانی ها، درحالی ابراز می شود که در این اواخر، علاوه بر فعالیت طالبان مسلح در شمارى از ولسوالی ها، ناامنی به شهر فراه نیز سرايت کرده است.

از اين جمله مى توان از حملۀ ماه گذشتۀ افراد مسلح بر مقر ولایت فراه که منجر به قتل شش پولیس، یک محافظ شخصی والی و چهار مهاجم و جراحت ١٣تن به شمول ٩ فردملکی گرديد، نام بُرد.

همچنان هفتۀ گذشته، دگروال نثاراحمد معاون اوپراتیفی ریاست امنیت ملی فراه، در نزدیکی خانه اش در ناحیۀ اول شهر کشته شد. قبل از آن، یک انجنیر دفتر هبیتات (مرکز اسکان بشرى ملل متحد) از داخل شهر فراه توسط افراد ناشناس ربوده شده، که تا حال از سرنوشتش خبرى نيست.

در جريان ماه جارى، حمله با بمب دستى از سوی طالبان مسلح بر یک پوستۀ امنیتی در مربوطات ناحیۀ اول شهر فراه و مجروح شدن یک پولیس و دو فرد ملکی، نشانۀ ديگر ناامنى در اين شهر محسوب ميشود.

عبدالقادر یکتن از تاجران شهر فراه با ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی، به آژانس خبری پژواک گفت: "امنیت در ای روزها بسیار خراب شده، هر روز در شهر ترور میشه و ما حتی در چارچوکات نواحی شهرهم در هراس استیم؛ چون فعالیت طالبان زیاد شده اس."

وى افزود که حملۀ افراد مسلح بر مقام ولایت، نشان ميدهد که دولت وقتی امنیت خود را گرفته نمی تواند، پس امنیت مردم و تجار چطور تأمین خواهد شد؟

عبدالقادر یکی از تجار بزرگ فراه، گفت که او تصمیم داشت تا در شهر فراه، یک فابریکۀ یخ سازی و یک تالار عروسی بسازد؛ اما چون امنیت روز به روز بد تر می شود، نمی خواهد در این ولایت سرمایه گذاری کند.

صرافان نيز از اوضاع امنيتى نگران هستند.

حیات الله یکتن از صرافان شهر فراه گفت که او و دیگر همصنفی هایش، از ناامنی نگران بوده و اگر ناامنی همینطور افزایش یابد؛ مجبور به بیجا شدن به دیگر ولایات خواهد شد.

اين صراف ادعا کرد که به علت ضعف و بی توجهی نیروهای امنیتی، وضعیت امنیتی روز به  روز بدتر میشود و مردم در مرکز فراه نیز احساس امنیت نمیکنند. اگر اوضاع به همین شکل دوام کند، شمار زیادی از تاجران و سرمایه داران، جهت حفظ امنیت شان به سایر ولایات خواهند رفت.

وی گفت: "من چهار سال قبل به دلیل ناامنی و آدم ربايی های فراوان، با خانواده ام مجبور به ترک فراه شدم؛ پس از آنکه امنیت بهتر شد، از هرات به فراه برگشتم؛ اما حالا وضعيت امنيتى باز خراب شده است."

به گفتۀ منبع، چهار سال قبل راهزنی توسط دزدان مسلح، اختطافها توسط گروه های تشکُل یافته، فعالیت طالبان و دیگر گروههای مسلح، باعث شده بود که امنیت فراه خراب شود و این ولایت، در جملۀ يکى از ولايات ناامن قرار بگيرد.

فرید هیبت مسوول ارگان ملی و اجتماعی جوانان و یکتن از فعالان جامعه مدنی نيز گفت: "مسولین میگویند که امنیت خوب است؛ اما ما می بینیم که ناامنی ها و موارد ترور افراد و خوف، دامنه اش تا گلوی شهر نیز رسیده است که این واقعاً نگران کننده است."

وى افزود که وضعیت خراب امنیتی، باعث شده تا نرخ سهام و قیمت نمرات رهایشی، ٣٠ تا چهل در صد در شهر فراه کاهش يابد.

امید یکتن از باشنده گان قریۀ گنهکان (در چند کیلومتری شهر مرکز فراه) نيز گفت که  قبلاً امنیت بسیار خوب داشت؛ اما حالا طالبان مردم را آزار و اذيت ميکنند.

وى  افزود:" از یکهفته است که طالبان مسلح، از طرف شب به قریۀ ما می آیند و تا حوالی صبح در قریه گشت و گذار می کنن و سر صبح، دوباره فرار میکنن."

مردم برخى از ولسوالى ها نيز از فعاليت طالبان مسلح خبر ميدهند.

محمدقاسم یکتن از باشند گان قریۀ کنسک ولسوالی بالابلوک فراه  ميگويد که طالبان در قریۀ آنها و سایر نقاط ولسوالی، بیشتر از گذشته فعال شده اند.

وی علاوه نمود که طالبان در قریۀ آنها و سایر قریه ها با نیروهای امنیتی درگير شده و همچنان  از مردم، عُشر و زکات ميگيرند.

دو هفته قبل، افراد مسلح ناشناس، چهار عضو يک خانواده به شمول يک زن را در قريۀ گرانى ولسوالى بالابلوک کشتند. قبل از آن، يک متنفذ قومى که توسط افراد مسلح در ولسوالى بکواه ربوده شده بود، کشته شد.

مسوولان محلى، مسووليت اين دو رويداد را به طالبان نسبت داده بودند؛ اما طالبان مسووليت آنرا به دوش نگرفته اند.

از سوى ديگر، شهلا ابوبکر عضو شورای ولایتی فراه ميگويد که از دوماه بدینسو، قوماندان امنیۀ فراه برطرف شده و تا  حال کسی به جاى وى تعیین نگردیده است.

وی علت دیگر ناامنی ها را ضعف ادارۀ استخبارات فراه عنوان کرده، گفت: "اگر توجه به وضعیت امنیتی صورت نگیرد، فراه دوباره به وضعیت ناامن چهارسال قبل بر خواهد گشت."

مسوولان ولایت فراه، افزایش  فعالیت طالبان را می پذیرند؛  اما دلیلش را مداخلات استخبارات برخى از کشورهاى همسايه میدانند.

محمد یونس رسولی معاون ولایت فراه ميگويد: "در این اواخر، وضعیت امنیتی نگران کننده بوده؛ اما حملات اخیر طالبان و تروريستان در فراه، به حمایت استخبارات کشورهای همسایه (ایران و پاکستان) صورت گرفته است."

وی به پژواک گفت: چون وضعیت امنیتی در فراه خوب بود، بناءً شورای کویته در پاکستان، طالبان، اتباع چیچینی و عرب و پاکستانی را گماشتند و همچنان ایران توسط عُمال شان میخواهند وضعیت امنیتی را دراین ولایت خراب بسازد.

معاون ولایت فراه، حملۀ افراد مسلح بر مقام ولايت وقتل معاون اوپراتیفی ریاست امنیت ملی را ضعف استخبارات فراه و همچنان کار استخبارات ایران و پاکستان دانسته؛ اما گفت: "تلاشهای جدی، جهت بهتر شدن وضع امنیتی جریان دارد."

سمونوال توریالی سرپرست قوماندانی امنیۀ فراه نيز دست داشتن استخبارات کشورهای منطقه را در فعالیت های اخیر طالبان در این ولایت دخیل دانست؛ اما کشورهای منطقه را مشخص نساخت.

وى امنیت  فراه را خوب توصيف کرده گفت که فعالیت پولیس، در اکثر ساحات بیشتر شده و امنیت شاهراه فراه - هرات و فراه - کندهار نیز تأمین گرديده است.

به گفتۀ سرپرست قوماندانی امنیۀ فراه، عملیات نيروهاى امنيتى در ولسوالیها نيز اکثراً موفقیت آمیز بوده است.

گفتنى است که عبدالحمید حمید معاون شورای ولایتی فراه ميگويد که تعداد نیروهای امنیتی در این ولایت، کم هستند و باید تشکیل پولیس بیشتر شود.

وى علاوه کرد که آنها برای اشرف غنی احمدی مسوول پروسۀ انتقال پیشنهاد کردند تا در ساحه اى بین ولسوالی دلارام و گلستان، یک لواى اردوی ملی نیز ایجاد گردد.

این درحالی است که اخیراً اشرف غنی احمد زی طی سفرش به فراه؛ بعد از مشوره با مقامات محلی و نمایندگان جامعۀ مدنی، به پژواک گفته بود که قرار است این ولایت در دور سوم پروسۀ انتقال امنيت از نيروهاى خارجى به نيروهاى افغان، شامل گردد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب